Charakteristika školy
Základní škola a Mateřská škola Hoštejn užívá ke své činnosti 2 budovy, zřizovatelem školy je obec Hoštejn. V budově č. p. 16 sídlí základní škola a školní družina a v nedaleké budově č. p. 95 je umístěna mateřská škola a školní jídelna. Součástí základní školy je tělocvična s dobře vybavenou nářaďovnou. Od 1.12.2002 je škola právním subjektem. Základní škola je málotřídní základní škola s 1. - 5. ročníkem. Pět ročníků je vyučováno ve třech třídách. Mateřská škola je jednotřídní.
Základní škola se nachází v centru obce, 8 km od Zábřeha. U školy je autobusová zastávka. MŠ a ZŠ navštěvují děti z obce Hoštejn a dále z obcí Hynčina, Křižanov, Kosov, Hněvkov a Zábřeh. Dopravní obslužnost z těchto obcí je dobrá.
Ve všech ročnících ZŠ se vyučuje podle školního vzdělávacího programu, který má název "Úspěšný start".
Předpokladem úspěšného zvládání školních povinností je kromě pravidelné a důsledné domácí přípravy pod dohledem rodičů i příznivé a podnětné školní klima, které přispívá k pocitu jistoty, bezpečí a umožňuje dítěti plně rozvíjet jeho potenciál.
Ve výchovně vzdělávacím procesu jsme si proto stanovili tyto strategie:
- Utvářet ve škole příjemné a klidné pracovní prostředí a tvůrčí atmosféru.
- Dbát na to, aby všichni žáci prožívali úspěch podle svých schopností, aby se nebáli chyb a uměli s nimi pracovat.
- Vnímat třídu jako výchovné společenství, kde se utvářejí mravní hodnoty pro další život.
- Podporovat spoluúčast žáků na chodu školy, na tvorbě a dodržování pravidel chování ve škole.
- Vést žáky k respektování jedinečnosti jednotlivce, ohleduplnosti a toleranci.
- Vést žáky k odpovědnosti za své jednání a k sebehodnocení.
- Často zařazovat do výuky činnostní učení, které podporuje u žáků tvořivost a schopnost uplatnění poznatků v životě.
- Vést žáky k osvojování zdravého životního stylu (ochrana zdraví,
význam sportu, zdravá výživa, kultivace mezilidských vztahů, prevence
rizikového chování).
- Využívat výpočetní a komunikační technologie ve výuce, vést žáky k účelnému využívání internetu.
- Vytvářet podmínky pro žáky s výukovými, výchovnými nebo zdravotními obtížemi
- provádět rozumnou integraci dětí ve spolupráci se školským
poradenským zařízením a na základě následné domácí péče v rodině podle
pokynů vyučujících.
- Zařazovat do výuky efektivní výukové metody a formy práce jako je
skupinové, kooperativní a projektové vyučování, činnostní učení, metody
pro rozvoj kritického myšlení, atd.... kterými vedeme žáky k týmové
práci, k vzájemné pomoci, k rozvoji komunikačních dovedností,
sounáležitosti a respektu.
- Vytvářet podmínky pro výuku rozumově nadaných žáků - účast na
soutěžích, individuální přístup ve vyučování, nabídka zájmových
aktivit, náročnější typy úloh, různé způsoby řešení,...
- Podporovat žáky s různým druhem nadání, jako je hudební, pohybové,
manuální, estetické apod. (příprava žáků na soutěže, přehlídky, nabídka
zájmových útvarů ve škole).
- Vytvářet podmínky pro kvalitní výuku cizích jazyků s použitím všech
dostupných materiálů a pomůcek (kvalitní učebnice, výukové programy na
PC, obrazové pomůcky, mapy).
- Vést žáky k citlivému vztahu k přírodě, ke všemu živému, k životu podle environmentálních principů.
- Bohatou nabídkou zájmových aktivit rozvíjet tvořivost a nadání žáků a učit žáky účelně využívat volný čas.
- Svým přístupem motivovat žáky k touze po celoživotním učení.